З досвіду роботи

ОПИС
діяльності вчителя української мови та літератури
вищої кваліфікаційної категорії
опорного закладу «Рудківська СЗШ І-ІІІ ступенів
імені Володимира  Жеребного»
Самбірського району  Львівської області
ГРИБ ОЛЬГИ ВОЛОДИМИРІВНИ

Гриб Ольга Володимирівна має повну вищу освіту за спеціальністю вчитель української  мови і літератури та працює за отриманим фахом у опорному закладі « Рудківська СЗШ  І-ІІІ ступенів імені Володимира Жеребного»  з 1995року.
Протягом атестаційного періоду Гриб Ольга Володимирівна працювала над проблемою  «Використання інформаційно-комунікаційних технологій на уроках  української мови і літератури як засіб формування ключових компетентностей»

Актуальність і перспективність досвіду роботи вчителя
Школа ХХІ століття потребує створення освітнього простору, спрямованого на виховання конкурентоспроможної особистості, котра зуміє розробляти свої життєві плани, самостійно використовувати знання для розв’язання проблем.
«Діти мають здобути в школі уміння і компетентності ХХІ століття, які узгоджені країнами Європейського Союзу, і які потрібні сьогодні сучасному українцю. Окрім знання рідної, державної і іноземних мов, інформаційних технологій, вміння критично мислити, аналізувати, працювати в команді, мати навички фінансової грамотності і підприємництва, нашим дітям потрібна освіта для життя. І це головна мета нової української школи» – зазначила Міністр освіти і науки України Лілія Гриневич.
Про актуальність використання інформаційно-комунікаційних технологій у навчально-виховному процесі говорять провідні освітянські документи, нормативно-правові акти, постанови, укази та науково-теоретичні, методичні дослідження, праці, рекомендації, що свідчать про пильну увагу держави, науковців, психологів, методистів, а також учителів-практиків до цієї проблеми. Ось перелік деяких з них: Закон «Про освіту», Національна доктрина розвитку освіти України в ХХІ столітті, Державний стандарт базової і повної середньої освіти, Критерії оцінювання навчальних досягнень учнів у системі загальної середньої освіти тощо.
Сучасний учитель повинен використовувати нові технології та методи подачі інформації. Необхідно навчити кожну дитину за короткий проміжок часу освоювати, перетворювати і використовувати в практичній діяльності величезний обсяг інформації. Дуже важливо організувати процес навчання так, щоб дитина активно, з цікавістю й захопленням працювала на уроці, бачила результати своєї праці й могла  їх оцінити. Допомогти вчителю у вирішенні цього непростого завдання може поєднання традиційних методів навчання та сучасних інформаційних технологій, у тому числі й комп'ютерних. Адже використання комп'ютера на уроці дозволяє зробити процес навчання мобільним, строго диференційованим та особистісно орієнтованим.
 Отже, актуальність обраної теми визначається, в першу чергу, соціальним замовленням: наявність знань і вмінь інформаційних технологій стає базовою вимогою для учня, випускника школи. А використання інформаційно-комунікаційних технологій на уроках  української мови та літератури  актуальне й обумовлене тим, що в них закладені великі можливості для навчання на якісно новому рівні.

Визначення провідної ідеї досвіду та її складових
Ідея досвіду полягає у впровадженні інформаційно-комунікаційних технологій на уроках української мови та літератури як засобу формування ключових компетентностей  школярів.
Використання ІКТ на уроках дає можливість впливати на три канали сприйняття учнів: візуальний, аудіальний, кінестетичний, а значить, сприяє ефективному засвоєнню навчального матеріалу. Збільшується обсяг матеріалу за рахунок економії часу. Розширюються можливості застосування диференційованого підходу в навчанні, здійснюються міжпредметні зв'язки, що дозволяє розширювати кругозір учнів, підвищувати рівень їх культурної освіти, розвивати творчі здібності. Використання ІКТ дозволяє зануритися в інший світ, побачити його своїми очима, стати ніби учасником того чи іншого процесу. Інформаційні технології також значно розширюють можливості подання навчальної інформації. Застосування кольору, графіки, звуку, всіх сучасних засобів відеотехніки дозволяє відтворювати реальну обстановку діяльності.
Отже, інформаційно-комунікаційні технології здатні стимулювати пізнавальний інтерес до навчального предмету, надати уроку проблемного, творчого, дослідницького характеру, розвивати креативність, самостійну творчу діяльність учнів, формувати ключові компетентності.
Метою  досвіду є  формування самостійної компетентної особистості, яка володіє системними знаннями і здатна застосовувати ці знання у практичній діяльності;  створення оптимальних умов для співпраці, взаємодії педагога й учня задля розвитку ключових компетентностей дитини; надання учням можливості самореалізуватися. Основний акцент робиться на оволодінні учнями ІКТ технологіями. Учні привчаються самостійно здобувати знання, при цьому застосовуються різні форми та методи роботи, а також виробляються певні вміння та навички як з мови та літератури, так і у роботі з комп'ютером.
Дидактичні проблеми і перспективи використання інформаційних технологій у навчанні досліджувала І. В. Роберт, психологічні основи комп'ютерного навчання визначив Ю. І. Машбіц, систему підготовки педагога до використання інформаційної технології в навчальному процесі запропонував і обґрунтував М.І.Жалдак. Американському вченому С. Пейперту належить ідея "комп'ютерних навчальних середовищ", на якій базується більшість сучасних навчальних комп'ютерних програм. Він досліджував можливості комп'ютера як засобу для розвитку розумової діяльності учнів.

Технології реалізації провідної педагогічної ідеї
Інформаційно-комунікаційні технології навчання (ІКТ) – це сукупність методів і технічних засобів реалізації інформаційних технологій на основі комп’ютерних мереж і засобів забезпечення ефективного процесу навчання.
Гриб О.В. без використання ІКТ не уявляє собі сучасного вчителя, тому сама намагається не наздоганяти учнів, а йти попереду.
На даному етапі у своїй роботі використовує програми Microsoft Word, Power Point, Microsoft Publisher, Microsoft Excel. Володіє вмінням  роботи з друкувальною технікою та текстовими редакторами. Для редагування відсканованої інформації застосовує програму Аbby Fine Reader. Результатом цього є всебічна «озброєність» учителя дидактичним матеріалом із завданнями різних рівнів складності, що створює умови для  диференціації та індивідуального підходу до можливостей кожного учня. Повноцінне використання ІКТ на уроках не можливе без уміння працювати в мережі Інтернет.
При застосуванні інформаційно-комунікаційних технологій на уроках української мови та літератури  чітко визначає можливості використання комп'ютера на різних етапах уроку. Комп'ютерні технології:
·        на етапі актуалізації опорних знань сприяють  виявленню прогалин  у знаннях учнів, допомагають  пригадати вивчене за незначний проміжок часу;
·        на етапі формування, засвоєння нових знань посилюють  мотивацію навчання,  забезпечують  унаочнення  розповіді чи лекції вчителя, урізноманітнюють  форми  подання інформації, активізують  навчальну діяльність учнів;
·        на етапі застосування знань створюють оптимальні умови для організації самостійної роботи учнів, урізноманітнюють типи навчальних завдань,  забезпечують реалізацію  диференційованого  підходу;
·        на етапі контролю рівня навчальних досягнень сприяють організації  тестування, допомагають доцільно запроваджувати  самоперевірку, взаємоперевірку, забезпечують негайний  зворотний  зв’язок тощо.
Крім того, інформаційно-комунікаційні технології навчання поєднує  на уроках з апробованими, результативними технологіями: інтерактивним, проблемним, особистісно зорієнтованим  навчанням, проектною та ігровою технологією, переверненим навчанням тощо.
        У своїй практиці проводить різноманітні  типи уроків з використанням комп’ютера: урок-презентація, урок-дослідження, урок-віртуальна екскурсія, урок-захист проектів, урок-коментар аудіокниги, художнього фільму або вистави, урок-розробка інтерактивного плакату або колажу, урок-виготовлення скрапбуку персонажа або письменника, урок-веб-квест, урок  перевірки знань з використанням різних видів тестування.
Уроки - дослідження – це уроки, на яких діти самостійно ведуть пошук, відбирають матеріал за завданням вчителя. На цих уроках використовуються ресурси Інтернету: необмежені можливості комп'ютер відкриває для дослідницької роботи.
Урок – віртуальна екскурсія  являє собою уявну мандрівку до музею чи на виставку. Такий урок сприяє формуванню самоосвітньої, комунікативної, інформаційної, полікультурної  компетентностей учнів.  Прикладом можуть слугувати віртуальні екскурсії в музей Уласа Самчука, розташованого в м. Рівному,  в Музей-садибу письменника  І.П.Котляревського.
На уроках-проектах учні вчаться самостійно представляти, структурувати і виражати свої знання, що дозволяє закріпити і поглибити їх, підвищити рівень оволодіння уміннями і навичками.
Урок-тестування.  Сьогодні, безумовно, найбільш затребуваний вид роботи на уроках української мови і літератури – це використання комп’ютерного тестування. У «педагогічній скриньці» вчителя наявні  тестові комп’ютерні програми «Рідна мова. 8  клас»,  «Рідна мова. 9 клас». Це різнорівневі  комплексні завдання, що поєднують у собі репродуктивні і творчі елементи. З  метою якісної підготовки до ЗНО у старших класах використовує тести онлайн на Освіта.ua (ttps://zno.osvita.ua/ukrainian/). У співпраці з учнями 9-11 класів створено електронні тести за темами програми ЗНО, зокрема «Фонетика», «Лексикологія», «Фразеологія», «Морфологія: дієслово, займенник, прислівник, службові частини».
Урок-презентація. Використання презентацій на уроках української мови та літератури вчитель вважає ефективним методичним прийомом, що допомагає в цікавій формі відпрацьовувати, повторювати, узагальнювати, систематизовувати і створювати нове на основі вивченого, тому що створення презентацій – ефективне завдання для самостійної дослідницько-пошукової роботи школярів, що згуртовує їх, вчить працювати у групі й нести колективну відповідальність за виконану роботу.
Серед демонстраційних засобів ІКТ  використовує навчальні схеми, таблиці, динамічні таблиці, які логічно доповнюють, систематизують матеріал уроку. Виконання завдань із таблицею у програмі Power Point дозволяє, використовуючи ефекти анімації, оперативно перевірити виправлене учнями. Цікавою формою є робота з матеріалами «Таблиці суперечностей», бо розвиває логічне мислення, сприяє формуванню  ключових компетентностей.
Здається, диктант – давно відома форма перевірки знань, проте його використання у мультимедійному форматі відкриває нові можливості, дозволяє економити час. Серед видів комп’ютерних диктантів на уроках української мови віддаю перевагу розподільному,  вибірковому тощо.     
Серед видів літературних диктантів, репрезентованих у комп’ютерних технологіях, викликає інтерес у школярів диктант портретний, хронологічний, цитатний.
        Не залишають байдужими учнів перегляди фільмів або їх фрагментів за прочи­таними програмними текстами, наприклад, "Тіні забутих предків" за повістю  М.М.Коцюбинського, "Наталка Полтавка", «Енеїда» за І.П.Котляревським, "Украдене щастя", "Захар Беркут" за  І.Я.Франком, «Тарас Шевченко» та інші, що певним чином впливає на формування ключових компетентностей, і в першу чергу полікультурної, соціальної.
         Варто наголосити на доцільності використання ІКТ на уроках розвитку зв'язного мовлення, наприклад, на уроках: лист, адреса (5 клас); твір-оповідання за жанровою картиною (6 клас); відгук на твір мистецтва; анотація, бібліографія (10 клас).
У структурі уроків варто відзначити важливу роль  записів телепередач про письмен­ників, що вивчаються у шкільному курсі українсь­кої літератури, наприклад, про Івана Багряного, Олександра Довженка, Лесю Українку, Михайла Коцюбинського, Івана Нечуя-Левицького, Тараса Шевченка, Володимира Сосюру, Василя Стуса та  багатьох інших.
Вчитель у своїй роботі активно використовує сервіси WEB 2.0, що  дає  можливість  розвиватись не тільки учням, а й самому вчителю, розширює освітній простір, допомагає формувати евристичне мислення  і є потужним мотиватором, який  активізує процес вивчення української мови та літератури, бо робить його  більш доступним, яскравим, цікавим і сучасним.
Інтерактивні вправи, вікторини  пазли, кросворди, тести, тренажери,  створені на платформі  LearningАpps , заохочують до виконання завдань і, як наслідок, зростає мотивація до вивчення матеріалу.  Сервіс наповнений великим вибором шаблонів, який можна заповнити своїм змістом.
Сервіс Timeline  учитель використовує для створення Стрічку часу –  ланцюжка подій, упорядкованого за хронологічним принципом. Події можна представляти у вигляді тексту, картинки або відео. Подія описується, можна вставити посилання на ресурси в Інтернеті, пов'язані з темою . Стрічки часу використовує у навчанні для формування в учнів системного погляду на історичні процеси, а також при роботі з біографіями.
Thinglink - технологія дозволяє створювати інтерактивні плакати, вставляти аудіо, відео, фото, посилання на тексти безпосередньо в зображення і обмінюватися ними через Інтернет. Створені інтерактивні плакати вчитель успішно використовує для «переверненого навчання».
Новітня техніка презентації Скрайбінг допомагає візуалізувати мислення.
Створення Інтелект-карт(ментальних карт)  - ще одна зручна і ефективна техніка візуалізації мислення і альтернативного запису. У сучасному розумінні це  – спосіб зображення процесу  загального системного мислення за допомогою схем.
Використання SMART - дошки на уроках української мови і літератури надає можливість поєднання комп'ютерних та традиційних методів організації навчальної діяльності, дозволяє створити умови для формування та розвитку творчої особистості.
Повноцінне використання ІКТ на уроках не можливе без уміння працювати в мережі Інтернет. Щоб легко знаходити інформацію, ділитися новинками з колегами та однодумцями, легко передавати потрібну інформацію учням та батькам створила власний блог.

Головне у будь-якій справі – результат. Як слушно зауважила І.В.Родигіна, що «в сучасному стрімкому суспільстві витрачати час спочатку на навчання, а потім на підготовку учнів до життя – просто гаяти час».    З упевненістю стверджуємо, що ІКТ , які застосовуємо  на уроках української мови та літератури,  створюють умови для  розвитку вмінь та навичок,  необхідних для життя, тобто  формують  ключові  компетентності учнів, а саме:
· учні шукають, знаходять, обробляють, аналізують, систематизують інформацію (інформаційна компетентність);
·  не тільки оволодівають досягненнями культури свого народу, але й розуміють культуру інших народів (полікультурна компетентність);
· беруть активну участь в обговоренні проблеми (чують не тільки себе, а й інших, критично аналізують почуте й коректно відповідають (комунікативна компетентність);
· переборюють невпевненість, а за потреби беруть на себе відповідальність за виконання дорученої справи, вміють співпрацювати (соціальна компетентність).
· проектують за потреби власну освітню траєкторію, визначаючи  обсяг навчального матеріалу, планують і організують його вивчення (компетентність самоосвіти й саморозвитку).

Розробки,  посібники
Учитель підготувала наступні матеріали: «Вічне слово Кобзаря» (презентація до виступу), «Музи Шевченкової поезії» (презентація), «Життя і подвиг» (презентація до біографії Шевченка), «Життєві дороги Лесі Українки» (презентація), «Високе небо Богдана Лепкого» (сценарій свята і презентація), «Аристократка духу Олена Пчілка» (презентація),  «Український філософ, містик, поет Григорій Сковорода» (презентація), «Кобзарі та лірники – виконавці народних дум» (презентація); «Мова рідна з пісні та любові» (учнівський проект-презентація), «Скорботний календар української мови» (презентація), усний журнал «Свято рідного слова» (сценарій і презентація); «Веселі фразеологізми» (презентація); «Ключі від форту Дієслово»( відкритий урок узагальнення та систематизації знань з теми «Дієслово» у 7 класі з презентацією); узагальнюючий урок «Іменник» з використанням  SMART – дошки (6 клас); «Вивчення творчості Богдана Лепкого в школі» (цикл уроків літератури з презентаціями); «Прислівник» (цикл уроків мови з презентаціями); веб-квест «Леся Українка відома і невідома»; інсценізація за твором Лесі Українки «Бояриня».
Участь у методичних заходах
2013р.- Міжшкільне засідання вчителів української мови і літератури в Конюшко-Тулиголівській СЗШ І-ІІІ ст. Доповідь-презентація «Інтерактивні методи як шлях удосконалення сучасного уроку». 
2015р.- Майстер- клас А.І.Богосвятської «Сучасний урок: гармонія, натхнення, фантазія». 
2016р. Майстер- клас В.Прокіп «Леся Українка: дорога через терни (нові штрихи до вивчення біографії поетеси)». 
У  2014р. Ольга Володимирівна взяла участь у конкурсі педагогічної майстерності «Моє найкраще заняття гуртка».

       Результати участі учнів у конкурсах, змаганнях, олімпіадах, турнірах різних рівнів.
Олімпіади районні: 
2013р. Заплатинська Ю. (8 клас) - ІІІ місце;  
2015р., Ярема М. (10 клас) - ІІ місце;  
2016р. Ярема М. (11 клас) - ІІ місце.
Конкурс ім. П.Яцика (районний): 2013р. Ярема М. (8 клас) - ІІ місце.
Мовно-літературний конкурс ім. Тараса Шевченка (районний):  
2014р. Ярема М. (9 клас) - І  місце;
2016р. Петляківська М. (11 клас) - ІІІ місце
Обласні конкурси: 
2013р. Нирка Х. (7 клас) - ІІІ місце в обласному турі всеукраїнського конкурсу «Розкрилля душі»; 
2014р. Нирка Х. (8 клас) - ІІІ місце в конкурсі есе “Лицарі українського романтичного світосприйняття. М.Коцюбинський, С.Параджанов” ;  
2015р.  Нирка Христина (9 клас) – ІІ місце в конкурсі науково-дослідницьких робіт “Пробуджена муза”; 
2016р. Нирка Х. (10 клас) - ІІ місце  в конкурсі науково-дослідницьких робіт “Якби ти знав, як много важить слово…”, присвяченому 160-річчю від дня народження та 100-річчю пам'яті Івана Франка. 

2016р. І місце в районному конкурсі-огляді театральних колективів.

Результати ДПА (у формі ЗНО) у 2017 році:
із 17 учнів 11 – показали високий рівень навченості, це 65%;
2 учні – достатній рівень навченості, це 12%;
4 учні – середній рівень навченості, це 23%.

            Нагороди
Грамота відділу освіти Самбірської районної  державної адміністрації (№ 01-05/08, 2017)             
Грамота комунального закладу Львівської обласної ради "Львівська мала академія наук учнівської молоді"(2016р.)
Грамота відділу освіти, молоді та спорту Самбірської райдержадміністрації (№410, 2013р.)
Грамота Управління освіти Львівської  обласної держадміністрації (№312, 1998 р.)
Почесна грамота Львівського обласного обєднання Всеукраїнського товариства "Просвіта" імені Тараса Шевченка"(8 грудня1998р.)
Грамота виконкому Рудківської міської ради народних депутатів (27.05.1997р.)
Грамота відділу освіти Самбірського райвиконкому (червень1995р.)


Немає коментарів:

Дописати коментар