"Або готуємо учнів до життя, або - до екзаменів. Ми вибираємо перше!"
Місія фінської школи
Місія фінської школи
1. Навчальний рік починається 8-16 серпня, закінчується до 1 липня.
2. Канікули в І півріччі – картопляні (3-4 дні) – різдвяні (2 тижні)
3. Канікули в ІІ півріччі – лижні (1 тиждень) – великодні (1 тиждень)
4. В класі працює вчитель і помічник вчителя.
5. Шкільної форми немає, змінне взуття обов’язкове.
6. Прийнята 10-ти бальна система оцінювання знань, але до 7 класу використовується тільки словесна оцінка. До 3 класу оцінка повністю відсутня.
7. Школа закрита на електронний замок.
8. Всі школи підключені до державного електронної системи «Wilma». У батьків є код доступу.
9. Домашніх завдань немає.
10. Навчання коло дошки відсутнє.
СІМ ПРИНЦИПІВ ФІНСЬКОЇ ОСВІТИ
2. Канікули в І півріччі – картопляні (3-4 дні) – різдвяні (2 тижні)
3. Канікули в ІІ півріччі – лижні (1 тиждень) – великодні (1 тиждень)
4. В класі працює вчитель і помічник вчителя.
5. Шкільної форми немає, змінне взуття обов’язкове.
6. Прийнята 10-ти бальна система оцінювання знань, але до 7 класу використовується тільки словесна оцінка. До 3 класу оцінка повністю відсутня.
7. Школа закрита на електронний замок.
8. Всі школи підключені до державного електронної системи «Wilma». У батьків є код доступу.
9. Домашніх завдань немає.
10. Навчання коло дошки відсутнє.
СІМ ПРИНЦИПІВ ФІНСЬКОЇ ОСВІТИ
І. РІВНІСТЬ
1. Шкіл (від 11-ть учнів до 960 учнів)
2. Всіх предметів (поглиблене вивчення відсутнє)
3. Батьків (анкети про батьків заборонені)
4. Учнів (порівняння учнів заборонено)
5. Вчителів
6. Прав дорослого і дитини (з 1-го класу вивчають права учнів і навчають оскаржувати дії дорослих соціальному працівнику)
ІІ. БЕЗКОШТОВНІСТЬ
1. Освіта.
2. Обіди.
3. Екскурсії, музеї і позакласна робота.
4. Шкільний транспорт.
5. Підручники, канцелярія, ноутбуки і планшети.
6. Відсутність збору грошей (заборонено!!!).
ІІІ. ІНДИВІДУАЛЬНІСТЬ
1. Обов’язковий індивідуальний план навчання і розвитку дитини (визначається об’єм матеріалу, кількість вправ і завдань, додаткових занять індивідуально).
2. Підтримуюче навчання слаборозвинутих учнів у школі.
3. Корекційне навчання проводяться у малих групах або індивідуально.
IV. ПРАКТИЧНІСТЬ
Всі предмети (їхній зміст і програма навчання) орієнтовані на практичну потребу учнів у майбутньому житті.
V. ДОВІРА
1. Відсутні відділи освіти і методкабінети (повна автономність навчального закладу).
2. Відсутні перевірки і екзамени.
3. Програма навчання, яку пропонує Міністерство освіти, носить загальні рекомендації, а вчитель сам вибирає методи навчання.
VІ. ДОБРОВІЛЬНІСТЬ
1. Вчаться ті, хто хоче вчитися. Вчителі заохочують учнів до навчання, але вчитися не заставляють.
2. Якщо учень не хоче (або не може) вчитися, його орієнтують на майбутню професію.
3. В кожній школі є спеціальний педагог – вчитель майбутнього, який допомагає учневі вибрати майбутню професію і куди поступити на навчання.
4. Залишатися на другий рік не соромно, бо кожен учень розвивається в різному темпі. Тому існує додатковий 10 клас.
VІІ. САМОСТІЙНІСТЬ
1. Нові теми вчитель не розповідає – вони є в підручнику.
2. Вчитель вчить учнів користуватися довідниками, додатковими текстами, інтернетом, комп’ютером і знаходити потрібні ресурси, щоб вирішити поставлену проблему.
3. З кожним учнем вчитель, якому допомагає помічник, працює індивідуально, як консультант і коректор.
ПРЕДМЕТИ НАВЧАЛЬНОГО ПЛАНУ
1. У І-ІІ класах вивчають рідну мову, читання, математику, природу, релігію, музику, малювання, працю, фізкультуру (займаються улюбленим видом спорту 1-3 рази в тиждень).
2. У ІІІ класі додається вивчення англійської мови, а в ІV класі – ще одна іноземна мова (за вибором).
3. З ІV класу вводяться додаткові предмети за вибором: комп’ютерна грамотність, робота з деревом, хоровий спів, гра на музикальних інструментах.
4. У V класі додається біологія, хімія, фізика, географія і історія (інтегровані курси).
5. Всі предмети у І- VI класах веде один вчитель. Гра на музикальних інструментах обов’язкова для всіх і протягом навчання учні випробовують свої вміння на всіх існуючих музичних інструментах.
6. У VIІ-ІХ класах всі вище перераховані предмети зберігаються у навчальному плані школи. Трудове навчання не ділиться на хлопчиків і дівчаток. В ІХ класі протягом двох тижнів учні знайомляться з трудовим життям, знайшовши собі місце роботи.
7. В державній електронній системі «Wilma» батьки знаходять всю необхідну інформацію про навчання своїх дітей у школі: пропуски занять, відгуки вчителя, психолога, соціального працівника, вчителя майбутнього, фельдшера. Виставлені в електронній системі оцінки беруться до уваги тільки батьками. Вони не псують репутацію школи та вчителів і не впливають на їхній рейтинг.
8. По рекомендації вчителів (замість домашнього завдання) батьки зобов’язані водити учнів у музеї, басейн та на природу.
ПІСЛЯМОВА
Як висновок: діти по ночам не кричать від нервового напруження, не мріють якнайшвидше вирости і закінчити школу, не мають ненависті до школи і вчителів, не тероризують себе і сім’ю, щоб підготувати чергові екзамени чи тести, не ходять до репетиторів.
Спокійні, розважливі і щасливі – вони читають багато книжок в оригіналі (І місце в світі), дивляться різноманітні фільми в оригіналі, освоюють нові комп’ютерні програми, складають музику, театральні п’єси, пишуть вірші та романи, багато співають і активно займаються спортом.
Вони радіють життю, дорослішаючи поступово, і в той же час ще встигають і вчитися. Тобто, фінська система освіти дійсно є гармонійною і повернута обличчям до дитини.
Ярослав Турянський, президент Асоціації керівників закладів освіти «Відроджені гімназії України
Немає коментарів:
Дописати коментар