вівторок, 6 березня 2018 р.

Як по-сучасному розповісти школярам про 4 амплуа Тараса Шевченка

Напередодні 9 березня, дня народження Тараса Шевченка, — дати, яку щороку пафосно й масштабно відзначають в Україні, розмірковуємо про те, як зробити класика доступним і сучасним. Та чи варто осучаснювати взагалі? Пропонуємо чотири ідеї для уроків, що дозволять зробити Тараса Григоровича ближчим та зрозумілішим для дітей.
Навіщо осучаснювати?Чи можна стягувати з Тараса Григоровича кожух і заміняти його косухою? Дозволено садити його на байк? А якщо приміряти окуляри від сонця, то це вважатиметься блюзнірством?
Найважливішим для вчителя сьогодні мало би стати усвідомлення: доки Шевченко залишатиметься закам’янілою й утвердженою Академією наук, літературознавством чи міністерством постаттю на сторінках підручників, доти триватимуть учнівський спротив з одного боку і вчительське незнання, як до нього підступитися, з іншого.
Завжди будуть ті, хто цитуватиме літературознавця Івана Дзюбу: «Тараса Шевченка розуміємо настільки, наскільки розуміємо себе — свій час і Україну в ньому». І наполягатимуть на тому, що достатньо просто читати твори класика.
Учитель, на жаль, фізично не може розібрати детально кожен текст: спершу прочитати, пояснюючи не лише значення окремих слів, а й реалії, історичні контексти, потім з’ясувати проблематику, далі проаналізувати художні засоби, і згодом, що не менш важливо, дати простір учням для письмової роботи, креативного чи компаративного завдання.
Світ героїв Шевченка, та й самого автора, надто далекий від сучасних дітей, їхніх інтересів та цінностей. Як зробити проблеми з творів класика, мотивацію його персонажів та декорації доби ближчими й зрозумілішими? Як адаптувати і наблизити ті реалії до сьогодення? Як зруйнувати стіну упереджень та визволити Шевченка з полону стереотипів? Дуже серйозні запитання, пошук відповідей на які вимагає часу та зусиль.

Джерело

Немає коментарів:

Дописати коментар